Karty plastikowe to produkt, który pełni nie tylko funkcję użytkową, ale także spełnia zadanie marketingowe. Można go rozpatrywać w postaci skutecznego nośnika reklamy, będącego doskonałym narzędziem promocyjnym. Logo na karcie plastikowej utrwala wizerunek marki w świadomości konsumenta i pozytywnie wpływa na jej rozpoznawalność. Karty plastikowe mogą stać się elementem kampanii brandingowej bez względu na ich rodzaj. W roli tej sprawdzą się zarówno karty bankowe, lojalnościowe, dostępu czy identyfikatory. Sprawdźmy, jakie jeszcze typy kart plastikowych dostępne są na rynku?
Najbardziej funkcjonalny podział kart plastikowych dzieli je na karty bez nośnika danych oraz karty z nośnikiem danych. Zwykłe karty plastikowe nie posiadają funkcji zapisu informacji i elektronicznej identyfikacji. Brak w nich mikroprocesorów czy pasków magnetycznych. Ich wytrzymałość mechaniczna wzmacniania jest takimi zabezpieczeniami, jak folia retransferowa czy taśma laminacyjna. Taśmę plastikową bez nośnika danych można dodatkowo wyposażyć w hologram lub taśmę holograficzną. Karty plastikowe produkowane są zgodnie z tabelą rozmiarów kart ISO: CR79 (84,1 x 52,4 mm), CR80 (85,6 x 54 mm), CR90 (92 x 60 mm), CR100 (98,5 x 66,7 mm). Zwykłe karty plastikowe wykorzystywane są najczęściej w roli kart członkowskich, kart rabatowych czy kart stałego klienta. Bardzo często posiadają otwory, dzięki którym można je nosić na smyczy albo występują w postaci wygodnych breloków do odłamania, zwłaszcza w programach lojalnościowych.
Interesującą opcją jest wzbogacenie karty zapachem. Na karcie można umieścić dodatkowe otwory, miejsce na podpis, kod kreskowy czy embossing czyli tłoczone litery. Bardzo popularnym rodzajem karty plastikowej bez nośnika danych jest karta zdrapka. Pasek scratch-off nanoszony jest na kartę z wykorzystaniem termodruku lub w postaci naklejki samodestrukcyjnej.
Karty plastikowe z nośnikiem danych dzielą się na karty elektroniczne oraz karty z paskiem magnetycznym. Karty magnetyczne do odczytu potrzebują przeciągnięcia przez czytnik. To jedna z najtańszych opcji zapisania informacji. Ich alternatywą są bezprzewodowe karty zbliżeniowe, w których wykorzystywane jest zjawisko indukcji elektromagnetycznej, a odczyt danych następuje automatycznie w urządzeniu elektronicznym. Drugim rodzajem karty elektronicznej (obok karty zbliżeniowej) jest karta chipowa. Karty chipowe wyposażone są w pamięć w postaci układu elektronicznego, który ma większą pojemność niż standardowe paski magnetyczne. Odczyt informacji odbywa się przez włożenie karty do czytnika, więc jest to również karta stykowa. Karty z chipem posiadają dodatkowo znaki identyfikacyjne wydawcy oraz właściciela i najczęściej wykorzystywane są jako karty bankomatowe, identyfikacje i płatnicze. Dostępne na rynku moduły chipów różnią się od siebie pojemnością pamięci. Chip to układ scalony, dlatego karty chipowe nazywane są także kartami mikroprocesorowymi.
Warto zwrócić uwagę na inteligentne karty dualne, które posiadają zarówno interfejs dotykowy jak i bezdotykowy, które prowadzą do jednego mikroprocesora. Na rynku dostępne są również hybrydowe karty plastikowe z dwoma oddzielnymi nośnikami danych, np. chipem i paskiem magnetycznym. Połączeniem kilku interfejsów (dotykowy, bezdotykowy) i kilku nośników danych są karty wielosystemowe. Pełnią one równocześnie wiele funkcji – są kartami dostępu, identyfikacyjnymi czy kontroli czasu pracy jednocześnie.
Kryterium funkcjonalne pozwala podzielić karty plastikowe z nośnikiem danych na kilka podstawowych rodzajów. Zaliczamy do nich między innymi karty bankomatowe, karty stałego klienta, karty rabatowe, karty identyfikacyjne, karty parkomatowe i drogowe, karty do automatycznego zbierania opłat, legitymacje, karty prezentowe, karnety, licencje, karty rejestracji czasu pracy czy wizytówki.
Do góryDziała na rynku od ponad 27 lat. Należy do czołowych polskich producentów kart plastikowych: magnetycznych, zbliżeniowych, z kodem kreskowym oraz innych zgodnych z zamówieniami Klientów.
05-300 Wólka Mińska ul. Olszowa 5
biuro@cartpoland.pl