Legitymacja studencka w formie elektronicznej, w skrócie nazywana ELS, została wprowadzona na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18 lipca 2005 r., dotyczącym dokumentacji przebiegu studiów
ELS to karta plastikowa z dwoma interfejsami:
Interfejsem stykowym w postaci widocznej blaszek na karcie, pod którymi znajduje się mikroprocesor oraz układem zbliżeniowym, zatopionym całkowicie w plastiku.
Wprowadzenie elektronicznej legitymacji jako karty umożliwiło uczelniom rozwijanie systemów informatycznych opartych na karcie jako identyfikatorze, nośniku danych i uprawnieniach.
Elektroniczna Legitymacja Studenta stała się identyfikatorem studenta na terenie uczelni i kampusów, integrując się w systemy uczelniane, takie jak kontrola dostępu, logowanie do komputerów, identyfikacja biblioteczna, szyfrowanie i podpisywanie wiadomości e-mail, płatności elektroniczne, rozliczanie wydruków i kserokopii, oraz i w wielu innych zastosowaniach. W niektórych miastach wykorzystuje się ją także jako okresowe bilety w komunikacji miejskiej.
ELS jest wydawana w formie elektronicznej karty procesorowej
Może być dodatkowo wydawana w formie dokumentu elektronicznego przechowywanego i okazywanego przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej, zwanej „mLegitymacją studencką”.
Wzór legitymacji studenckiej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów.
Ważność elektronicznej legitymacji studenckiej potwierdza się co semestr przez aktualizację danych w układzie elektronicznym oraz umieszczenie w kolejno oznaczonych polach legitymacji hologramu, sporządzonego zgodnie z opisem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów.
Elektroniczna legitymacja studencka zachowuje ważność nie dłużej niż do dnia ukończenia studiów, zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów, a w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia – do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów.
Podstawa prawna:
§ 20 ust. 1 i ust. 3-4, § 21 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (t.j.: Dz.U. z 2021 r. poz. 661).
Duplikat elektronicznej legitymacji studenckiej sporządza się z aktualną fotografią.
Wydanie duplikatu elektronicznej legitymacji studenckiej odnotowuje się w rejestrze wydanych legitymacji, oznaczając numerem albumu oraz dodając kolejną literę alfabetu. Oryginał legitymacji oznacza się literą „a”.
Elektroniczna legitymacja studencka zawierająca błędy lub omyłki, podlega wymianie.
Podstawa prawna: § 24 ust. 2-3, § 25 ust. 5 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (t.j.: Dz.U. z 2021 r. poz. 661).
Informacje prawne dot. Elektronicznej Legitymacji Studenta:
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 16 września 2016 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów